De Fietsersbond, Rover, Voorall, AVN en Wandelnet steunen de plannen voor de herinrichting van het Hobbemaplein in Den Haag. De belangenorganisaties noemen de gemeentelijke voorstellen "een belangrijke stap vooruit". De commissie Leefomgeving van de gemeenteraad vergadert donderdagavond over de herinrichtingsplannen.
"Wereldwijd streven steden als Parijs, Barcelona en Wenen naar een meer groene, leefbare en veilige openbare ruimte. Daarin speelt de inrichting een cruciale rol", schrijven de vijf organisaties in een gezamenlijke verklaring. "Met de herinrichting van het Hobbemaplein, waar de nadruk ligt op vergroening, een betere bereikbaarheid en verbetering van de verkeersveiligheid, sluit de gemeente Den Haag daadkrachtig en effectief aan bij deze ontwikkeling. Daarnaast anticipeert de gemeente Den Haag met de herinrichting op de noodzakelijke mobiliteitstransitie naar fiets en openbaar vervoer."
Het Hobbemaplein is een druk verkeersknooppunt met veel doorgaand autoverkeer. Volgens de gemeente leidt dat onder meer tot onveiligheid voor voetgangers en fietsers die op weg zijn naar de Haagse Markt. Daarom is de afgelopen jaren gewerkt aan een herinrichtingsplan, zodat er meer verblijfsruimte komt voor voetgangers en bezoekers van de markt, bibliotheek en winkels. Er komen vrij liggende fietspaden in de Hobbemastraat, op de Delftselaan en op een groter deel van de Heemstraat. Ook worden zo'n 70 extra bomen geplant op het plein en in de directe omgeving.
Het openbaar vervoer wordt in het plan versterkt door de haltes voor tramlijnen 6, 11 en 12 te combineren in één grote tophalte naast de bibliotheek. De buslijn in de Ruijsdaelstraat wordt verplaatst naar de Hobbemastraat, waardoor de Ruijsdaelstraat ingericht kan worden als toegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/uur. Bus 25 krijgt een halte met vrije baan op het plein. Overstappen tussen tramlijnen en tussen tram en bus zou zo makkelijker moeten worden. Het plein wordt volgens de gemeente ook veiliger om over te steken, waardoor het aantal bezoekers aan de Haagse Markt zou gaan toenemen.
Tekst gaat door onder illustratie.
Illustratie: Gemeente Den Haag.
Verzet tegen plannen
Een groot aantal ondernemers in de wijken rondom het Hobbemaplein vreest juist dat door de herinrichting er minder bezoekers zullen komen, omdat automobilisten moeten omrijden. Een alternatief plan van de ondernemers werd afgewezen. Hart voor Den Haag, de grootste partij in de gemeenteraad, verzet zich ook tegen de gemeentelijke plannen en voerde de afgelopen dagen nog actie om belanghebbenden aan te moedigen donderdag in te komen spreken bij de gemeenteraadsvergadering.
De Fietsersbond, Rover, Voorall, AVN en Wandelnet verwachten dat de bereikbaarheid van het plein en wijk wel op orde zal blijven. "De wijk en het mooie plein blijven na de herinrichting prima bereikbaar, zeker als ook de tramhalte Delftselaan van tram 11 in de Monstersestraat vanwege de loopafstand, gespiegeld in stand blijft. Het gebied wordt béter bereikbaar en béter begaanbaar voor voetgangers, reizigers van tram en bus en fietsers."
Volgens de vijf belangenorganisaties bezitten "veruit de meeste wijkbewoners" geen auto en zullen zij dan ook "direct profiteren". "Aangezien lopen en fietsen in de huidige hectische situatie onaantrekkelijk zijn, maken huishoudens die wel een auto bezitten veel korte ritten binnen de wijk, wat een enorme verkeersdrukte veroorzaakt. De gemeente voert beleid gericht op het reduceren van korte autoritten. De toegankelijkheid van de wijk zal daarom ook verbeteren voor degenen die de auto echt nodig hebben, zoals voor ondernemers en hun leveranciers en voor mantelzorgers en mindervaliden. Kortom: De nieuwe inrichting van het Hobbemaplein leidt tot een fiets- en voetgangersvriendelijkere en groenere inrichting, wat gunstig is voor de leefbaarheid van het gebied en de gezondheid van wijkbewoners."